Het bestuur van Lojega is gebaseerd op verschillende interne en externe organen, die zorgen voor het strategisch en operationeel beheer, de controle, de evaluatie en de participatie van de huurders.
Algemene vergadering
De algemene vergadering (AV) brengt de aandeelhouders van Lojega samen.
Deze vergadering vindt minimaal eenmaal per jaar plaats en heeft als taak:
- De door de maatschappij ondernomen acties controleren en evalueren.
- De leden van de raad van bestuur benoemen.
- De jaarrekening en de begroting goedkeuren.
- Kwijting verlenen aan de bestuurders.
- De bedrijfsrevisor aanstellen.
Raad van bestuur
De raad van bestuur bepaalt de algemene koers van Lojega en neemt maandelijks beslissingen over dossiers met betrekking tot werkzaamheden, personeelsbeheer, klachten van huurders, investeringen en de vertegenwoordiging van de maatschappij.
Deze bestaat uit 14 openbare mandatarissen, 2 waarnemers (oppositie), 1 vertegenwoordiger van de huurders en 1 sociaal afgevaardigde van de BGHM.
Deze laatste controleert of de regelgeving inzake sociaal beheer en toewijzing van woningen correct wordt toegepast.
Bureau
Het Bureau bestaat uit de voorzitter, de vicevoorzitter van de raad van bestuur en de algemene directie.
Het is een ondersteunend orgaan van de raad van bestuur met als belangrijkste taken het voorbereiden van de vergaderingen van de raad, het vaststellen van de agenda, het controleren van het dagelijks bestuur van de maatschappij en het nemen van bepaalde beslissingen die door de raad zijn gedelegeerd of in dringende gevallen.
Algemene directie
De algemene directie is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van Lojega, coördineert de diensten en voert de beslissingen van de raad van bestuur uit.
Zij werkt samen met de diensthoofden om de strategische en operationele doelstellingen van de maatschappij te verwezenlijken.